[Testimoni] Anak sembuh dari Gluten Intolerence, Eczema, dan Lelah dengan mengambil OmegaGuard dan MealShakes Shaklee

Sejak berkecimpung dengan Shaklee ni, secara tidak langsung saya semakin banyak ilmu tentang penyakit, dan rupanya ada banyak penyakit kat dunia ini. Dan kekadang yang tidak kita sangka-sangka. Sebenarnya dari kecil dulu memang cita-cita nak jadi doktor, tak sangka Allah makbulkan..hehe tapi bukanlah doktor yang diiktiraf ye!! InsyaAllah hari ni nak kongsi mengenai Gluten Intolerence.

Masih ramai yang tidak tahu mengapa terjadinya sakit perut apabila memakan makanan seharian seperti roti, kueh mueh, piza dan sebagainya, sedangkan mereka tahu benar dengan istilah alahan terhadap produk tenusu atau sesetengah sayur yang dikatakan penyebab kepada masalah angin dalam badan.

Sesetengah perut manusia mempunyai alahan terhadap pelbagai jenis makanan tetapi amat sedikit yang memahami bahawa perut mereka juga kadang-kala mempunyai alahan terhadap glutein yang disebut "Gluten Intolerence", simtom yang dirasakan adalah sama seperti alahan terhadap makanan lain.

Glutein (Latin gluten "glue") adalah komposit protein yang hadir dalam makanan terproses dari gandum dan spesies yang seumpamanya termasuk barli dan rye. Ia memberi elastisiti kepada doh, membantu doh naik dan mengekalkan bentuk dan selalunya memberi tekstur produk akhir lebih melekat.

"Gluten Intolerence" dibahagikan kepada "Celiac Disease", "Non-Celiac Gluten Sensitivity" dan alahan/alergi terhadap gandum.

Simtom yang dapat dilihat bagi pesakit toleransi terhadap glutein adalah sembelit, cirit-birit dan sakit dibahagian abdomen seperti sakit perut, kembung, gas, tidak hadam, penurunan berat badan yang mendadak atau gemuk atau tiada perubahan, selera makan yang menurun, loya dan muntah, keletihan, hilang densiti tulang, sakit sendi, rambut gugur, dan banyak lagi yang boleh anda layari dalam link

Makanan yang mengandungi glutein adalah
  • Roti dan muffin
  • Kek dan pastri
  • Piza & Pasta
  • Jus dan produk jus
  • Sup, sos dan campuran gravy
  •  Sausage & Daging "Luncheon"
  • Daging, Ayam-Itik & makanan laut
  • Rempah ratus
  • Salad "Dressing"
  • Kacang panggang dan perasa
  • Produk malt
  • Krim & Sayuran "Breaded"
  • Imitation Bacon, Ketam & Produk makanan laut
  • "Spreads", Keju lembut & "Dips"
Penyakit 'Celiac"

Penyakit "Celiac" (Celiac Disease) disebabkan oleh radang hasil interaksi gliadin-protein glutein dalam gandum dan bijirin lain seperti barli dan rai dan tisu enzim transglutaminase. Radang (imflamasi) ini menyebabkan lapisan usus kecil menjadi rata dan "impedes" keupayaan untuk menyerap nutrien. Cara yang terbaik untuk pulih dari penyakit ini adalah dengan mengamalkan diet bebas glutein.

Alahan terhadap gandum (wheat)


Alahan gandum adalah respon sel darah putih yang dinamakan basofil dan sel mast iaitu immunoglobulin E iaitu penghasilan antibodi kepada alergen, dalam kes ini adalah gandum. Anda mungkin boleh menghidap alahan terhadap gandum tetapi tidak mempunyai penyakit "celiac" (toleransi terhadap glutein) dan sebaliknya. Keduanya merupakan respon yang berbeza yang boleh terjadi di dalam badan manusia.

Semakin ramai orang telah sedar dan sensitif terhadap toleransi glutein di kalangan kanak-kanak dan simtom ini telah mula didiagnosa sekarang berbanding dengan sepuluh tahun lepas. Simtom di kalangan orang dewasa, masih kabur kerana ianya dihubungkait dengan penyakit Crohn, "ulcerative colitis", alahan laktosa dan alahan yis.

Rujukan : Sini

Jom baca testimoni di bawah.
eczema, athma, lelah

Agaknya bagaimana OmegaGuard dan Mealshakes ini membantu ye?
mealshakes, omegaguard, eczema, athma
 Kelebihan Mealshakes adalah:
-meningkatkan tahap imuniti anak khususnya bagi yang kerap demam, batuk dan selsema
-membuka dan meningkatkan selera makan khususnya bagi anak-anak yang picky eater
-membantu mengatasi sembelit bagi anak-anak
-membantu mengatasi masalah asthma
-membekalkan zat dan nutrien lengkap yang diperlukan anak-anak bagi tumbesaran yang lebih sihat dan sempurna

Kelebihan OmegaGuard
Omega meningkatkan sistem imun dan menyihatkan paru-paru - mengawal sistem imun seperti memperbaiki alahan kulit, proriasis, demam , bronkitis, penyakit lelah, hepatitis dan penyakit buah pinggang.

Omega mencegah insomnia dan mengurangkan tekanan. Sangat bagus untuk pelajar - EPA dan DHA mempunyai keupayaan menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental, termasuk kemurungan, tekanan, kebimbangan, insomnia, autism, kanak-kanak hiperaktif

Apapun, kita hanya berusaha, sembuh dan sakit semua dari Allah.Selagi ada hayat dan kudrat kita sebagai manusia perlu berusaha untuk mecari ubat. InsyaAllah setiap penyakit ada ubatnya. Betul tak?


Sila hubungi saya ;)
Wardah Mustapa
SMS/Whatsapp : 0193305476

Peringatan bersama : Kita perlu berusaha untuk sihat. Disamping berusaha, perlu seiring dengan doa kepadaNya

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Don't Forget To Join US Our Community
×
bloggerWidget