Menangani anak yang memilih makan!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera ;)

Alhamdulillah syukur pada Allah di atas segalanya. Semoga kita sentiasa berada dalam keadaan sihat dan sentiasa dalam rahmat dan keampunan dariNya. ameen ya rabb!!

Risau dengan anak yang memilih makan? Lebih suka minum susu dan makan biskut daripada makan nasi? InsyaAllah hari ini saya nak kongsikan 10 tips untuk atasi anak yang memilih makanan.
  1. Hormati selera anak kita (Respect your child's appetite — or lack of one)
    • Jika anak kita tidak lapar, jangan paksa mereka makan. Berikan makanan dalam kuantiti yang sedikit supaya mereka berpeluang untuk meminta lagi.

  2. Kembali kepada rutin (Stick to the routine)
    • Sediakan makanan pada  masa yang sama setiap hari. Sediakan jus atau susu dengan makanan,  dan tawarkan air di antara ‘meal’ dan ‘snack’.Terlalu memberikan jus atau susu sepanjang hari juga salah satu sebab kenapa anak anda kurang selera makan.

  3. Bersabar dengan makanan baru (Be patient with new foods)
    • Kanak-kanak kecil seringkali menyentuh atau merasa makanan baru, dan mungkin meluahkan semula. Anak anda mungkin perlu menyentuh atau merasa makanan tersebut berulang-ulang kali sebelum dia mengambil gigitan pertama. Galakkan anak anda dengan bercakap tentang warna makanan, bentuk, aroma, dan tekstur – bukan sama ada ia sedap atau tidak. Hidangkan makanan yang baru bersama-sama dengan makanan kegemaran anak anda.

  4. Jadian ianya seronok(Make it fun)
    • Hidangkan brokoli dan sayuran lain dengan sos kegemaran mereka. Potong  atau bentuk makanan ke pelbagai bentuk yang menarik .Tak salah jika anda sediakan makanan sarapan pagi sebagai makan malam. Itu lebih baik dari tak makan langsung kan? Hidangkan pelbagai jenis makanan yang berwarna terang untuk menarik perhatian mereka.

  5. Minta pertolongan/bantuan anak(Recruit your child's help)
    • Minta anak anda untuk membantu anda memilih buah-buahan, sayur-sayuran dan lain-lain makanan yang sihat bila anda membeli barang- barang rumah. Jangan beli apa-apa yang anda tidak mahu anak anda makan. Di rumah, galakkan anak anda untuk membantu anda membilasnya sayur-sayuran, mengacau adunan atau menyediakan meja makan.

  6. Berikan contoh yang baik (Set a good example)
    • Jika anda makan pelbagai makanan yang sihat, anak anda adalah lebih cenderung untuk mengikuti.

  7. Kreatif (Be creative)
    • Tambah brokoli dicincang atau lada hijau untuk sos spageti, bijirin atas dengan hirisan buah-buahan, atau campuran parut zucchini dan lobak merah ke dalam casseroles dan sup.

  8. Mengurangkan Gangguan (Minimize distractions)
    • Mematikan televisyen dan alat elektronik lain semasa makan. Ini akan membantu tumpuan anak anda makan. Perlu diingat bahawa pengiklanan televisyen juga boleh menggalakkan anak anda untuk keinginan makanan manis.

  9. Jangan tawarkan pencuci mulut sebagai ganjaran (Don't offer dessert as a reward)
    • Pencuci mulut pegangan menghantar mesej bahawa pencuci mulut adalah makanan yang terbaik, yang mungkin hanya meningkatkan keinginan anak anda untuk gula-gula. Anda mungkin memilih satu atau dua malam seminggu sebagai malam pencuci mulut, dan skip pencuci mulut sepanjang minggu - atau mentakrifkan semula pencuci mulut seperti buah-buahan, yogurt atau pilihan lain yang sihat.

  10. Don't be a short-order cook
    • Menyediakan hidangan yang berasingan untuk anak anda selepas dia menolak makan asal mungkin menggalakkan makan cerewet. Galakkan anak anda untuk tinggal di meja untuk waktu makan yang ditetapkan - walaupun dia tidak makan. Pastikan berkhidmat pilihan yang sihat anak anda sehingga mereka menjadi biasa dan pilihan.
Apapun, sebagai ibu...kita memang perlu kreatif untuk menambat hati anak-anak dengan masakan kita. Perlu juga ilmu disini. Rajin-rajin la, berguru dan menuntut ilmu. "Semuanya perlu ada ilmu".

Boleh juga mencuba memberi anak anda makanan tambahan seperti meal shakes.  Pengalaman saya sendiri, Alhamdulillah kedua-dua anak saya Asyraf dan Hadif memang tidak memilih makan. Malah mereka pula yang selalu minta 'ibu nak makan nasi'. Demam dan selesema pun amat jarang, kalau terkena pun selalunya tidak teruk.

Testimoni ibu-ibu di bawah ini juga bersetuju dengan saya ;)
Sebagai ibu yang sayangkan anak, boleh cuba dan dapatkan meal shakes ni untuk anak-anak syurga kita. Kalau nak lagi jimat, ibu ayah pun boleh ambil, tidak terhad kepada anak-anak sahaja. Jangan lupa hubungi saya ye ;)


Wardah

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Don't Forget To Join US Our Community
×
bloggerWidget