6 Jenis Jerawat Yang Patut Kita Tahu!!

Sebelum cerita lebih lanjut tentang jerawat, mari kita tengok sebenarnya apa maksud jerawat. Jerawat adalah suatu keadaan di mana pori-pori kulit tersumbat sehingga menimbulkan kantung nanah yang meradang.

jenis jerawat

Mengikut kajian, hampir setiap orang di dunia ini akan mengalami jerawat. Bezanya sama ada serius atau tidak sahaja. Malah 80% individu di negara kita mengalami masalah jerawat yang serius. InsyaAllah kali ini saya akan kongsikan 6 jenis jerawat yang patut kita ketahui.

1. Whiteheads - belum dijangkiti kuman tetapi terjadi kerana liang kulit tersumbat dengan sebum dan kulit mati dan menyebabkan liang atas tertutup dan perlu dirawat secara agresif.

2. Blackheads - belum dijangkiti kuman tetapi berbeza dengan whitehead di manabahagian atas blackhead terbuka dan kehitaman disebabkan oleh pengoksidaanudara. Tidak boleh dihilangkan menggunakan skrub muka kerana akan merosakkan lagi kulit muka.

3. Papules - radang yang berlaku dalam liang dan kawasan sekeliling akibat jangkitan awal kuman.

4. Pustules - radang yang berlaku akibat jangkitan kuman berterusan serta mengeluarkan nanah akibat dari jangkitan kuman tersebut.

5. Nodul - bonjolan jerawat yang lebih besar dari jerawat biasa dan biasanya sakit jika dipegang dan tidak hilang dalam masa yang singkat. Kebiasaannya akan menyebabkan parut di muka atau berulang membentuk jerawat nodul atau pun jerawat batu.

6. Sista (cyst) - timbul akibat percantuman nodul-nodul yang berdekatan lalu menjadikan satu cyst yang besar. Ia tidak boleh dipicit sama sekali dan memerlukan rawatan lanjut dari doktor untuk mendapatkan suntikan steroid bagi mengelakkannya meninggalkan kesan parut.

Rujukan sini dan sini
jenis-jenis jerawat
Set yang dicadangkan untuk masalah jerawat ini ialah Set Skincare Shaklee.
  1. Produk Shaklee mengurangkan parut jerawat
  2. Kulit lebih halus dan bersih dengan Set Skincare Shaklee
  3. Bestnya kolagen Shaklee
  4. Kulit cerah selepas 2 bulan

Jom dapatkan vitamin kesayangan anda. Nak baca lebih lanjut tentang Vivix dan Alfalfa ?? Nak baca testimoni?



http://supplementforall.blogspot.com/2014/04/borang-jadi-ahli-shaklee.html

Berminat nak dapatkan vitamin Shaklee? Sila hubungi saya ;) atau anda sendiri nak jadi ahli?
Wardah Mustapa
SMS/Whatsapp : 0193305476


Peringatan bersama : Kita perlu berusaha untuk sihat. Disamping berusaha, perlu seiring dengan doa kepadaNya

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Don't Forget To Join US Our Community
×
bloggerWidget