Puasa Sunat Syawal dan Puasa Ganti..yang mana kita nak buat dulu?

Alhamdulillah segala puji bagi Allah di atas segalanya. Semoga kita sentiasa di dalam rahmat dan kasih sayang Allah.Ameen ya rabb!!Terima kasih ya Allah!! Sedar tak sedar kita sudah menghampiri ke pertengahan Syawal, ye hari ini sudah 11 Syawal. Tak kurang juga yang sudah mula puasa sunat dan puasa ganti. Alhamdulillah tahniah diucapkan kepada yang sudah bermula...

Masa sekolah dulu, selalu juga kawan-kawan yang agak keliru mana satu nak mula dulu..puasa sunat atau puasa ganti. Alhamdulillah juga dalam keluarga saya ni ada ramai ustazah, jadi boleh juga rujuk pada kakak-kakak saya ni. Sebenarnya bukan susah mana pun, secara umumnya hutang kita memang wajib bayar jadi kenalah langsaikan hutang tu dulu. Erti kata lain, kita kena dahulukan ganti puasa ramadhan. Cuma, yang lagi best...jika puasa ganti itu dilakukan di dalam bulan Syawal, secara tidak langsung kita akan dapat sekali pahala puasa sunat tu. Best kan?? Jika kita puasa pula pada hari isnin dan khamis, maka kita dapat pula pahala puasa isnin khamis tu. Mudah kan?? Dapat 3 in 1 terus.

Memang ada yang asing-asingkan, puasa sunat dan puasa ganti. Tetapi, kenapa kita nak susahkan jika Islam dah beri kemudahan. Sama macam solat jamak dan qasar kan? Masih ramai yang tak buat, walaupun sedang musafir. ;) Alhamdulillah juga saya dari kecil dah didedahkan dengan solat jamak qasar ni, sebab memang selalu travel jauh.

Ok, nak tahu lebih lanjut tentang puasa boleh baca sini.


http://supplementforall.blogspot.com/2014/04/borang-jadi-ahli-shaklee.html

Berminat nak dapatkan vitamin Shaklee? Sila hubungi saya ;) atau anda sendiri nak jadi ahli?
Wardah Mustapa
SMS/Whatsapp : 0193305476

Peringatan bersama : Kita perlu berusaha untuk sihat. Disamping berusaha, perlu seiring dengan doa kepadaNya

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Don't Forget To Join US Our Community
×
bloggerWidget