Kepentingan minum air putih waktu perut kosong

Pesanan yang selalu saya berikan kepada semua pelanggan kesayangan saya ialah 'jangan lupa minum air masak banyak-banyak'. Tak kiralah dia ambil set apa, set kurus ke..set hamil ke...set sendi ke..set kecantikan ke..pendek kata, memang pesan itu akan selalu saya war-warkan. Malah, anak saya yang berumur 5 dan 2 tahun itu pun saya ajarkan minum air masak sebaik bangun dari tidur. 

Kebaikan minum Air selepas bangun tidur
  • 2 gelas air setelah bangun tidur - Dapat membersihkan organ-organ dalaman.
  • Minum segelas air 30 minit sebelum makan - Dapat membantu fungsi seluruh pencernaan dan ginjal.
  •  Minum segelas air sebelum mandi - Dapat menurunkan tekanan darah.
  • Minum segelas air sebelum tidur -  Dapat mencegah stroke dan serangan jantung.

  1. Meningkatkan tenaga -Dengan minum air selepas bangun tidur akan meningkatan kadar metabolisma anda, ia akan membantu anda jadi lebih peka dan segar disebabkan meningkatnya kadar tenaga di dalam badan.
  2. Membuang toksin - Ia juga akan membantu tubuh badan anda mengenyah toksin yang tersimpan dalam sistem tubuh dengan senang. Ini kerana selepas beberapa jam anda tidur badan anda tidak mendapat sebarang cecair untuk itu. 
  3. Kehilangan berat - Mara Z. Vitolins, pakar nutrisi dari Wake Forest University Baptist Medical Center berkata kebiasaannya tubuh badan kita tidak membezakan di antara laar dan dahaga, jadi jadi dengan meminum air dapat membantu badan kita mengenalpasti.

Kelebihan Minum Air Putih ketika perut kosong

Tabiat minum air kosong ketika perut kosong adalah salah satu tabiat yang sangat baik. Rasulullah SAW juga sering mengamalkan minum air kosong selepas bangun sahaja dari tidur setiap pagi. Ia juga baik untuk penyakit antaranya penyakit sakit kepala, sakit badan, sistem jantung, artritis, degupan jantung yang pantas, epilepsi, kegemukan berlebihan, asma bronkitis, TB, meningitis, buah pinggang dan air kencing, muntah-muntah, gastrik, cirit-birit, buasir, kencing manis, sembelit, semua penyakit mata, rahim, kanser dan gangguan haid, hidung telinga dan penyakit tekak.

Bangun sahaja daripada tidur pastikan minum segelas air. Sebaiknya sebelum membersihkan mulut. Ianya khusus untuk kesihatan. Japanese Medical Society misalnya berjaya membuktikan dalam kes-kes tertentu, amalan ini mampu memulihkan penyakit termasuk yang serius. Diantara penyakit yang termasuk dalam penyelidikan persatuan perubatan di negara matahari terbit itu ialah sakit kepala, sakit-sakit badan, sistem jantung, artritis, degupan jantung yang pantas, epilepsi, lemak berlebihan, bronkitis, tibi, meningitis, buah pinggang dan jangkitan pada air kencing.
http://supplementforall.blogspot.com/2014/04/borang-jadi-ahli-shaklee.html

Setiap 25kg berat badan memerlukan 1 liter air untuk perkembangan otot yang sihat supaya mampu membakar lebih banyak lemak (otot mengandungi 75% air) tiada istilah gemuk air kerana orang yang lebih berat kebanyakannya mereka kurang air disebabkan lebih banyak peratus lemak mengambil alih kawasan badan. Badan yang menggeleber pula adalah disebabkan lemak yang tertinggal. Air juga membantu menyingkirkan toxic daripada terus mendap di dalam tubuh dan mampu menggalakkan penyakit yang bersangkut paut dengan obesiti seperti sakit jantung, darah tinggi, gout, kencing manis dan strok. Kebanyakan rakyat Malaysia malas minum air dan bersenam, ini menyebabkan berlakunya mendapan asid yang tinggi. Dengan minum air yang banyak, kita dapat menyingkirkan toksin bagi membantu proses penurunan berat badan di lakukan dengan lebih lancar.

Sekiranya warna urin anda jernih, ia menunjukkan yang badan anda terhidrasi dengan baik, manakala jika urin anda kekuningan menunjukkan yang anda perlu lebih air.

Berminat nak dapatkan vitamin Shaklee? Sila hubungi saya ;) atau anda sendiri nak jadi ahli?
Wardah Mustapa
SMS/Whatsapp : 0193305476

Peringatan bersama : Kita perlu berusaha untuk sihat. Disamping berusaha, perlu seiring dengan doa kepadaNya

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Don't Forget To Join US Our Community
×
bloggerWidget